Bra början

.
Förstår att det är en wip, men tänkte ge lite feedback ändå.
Jag gjorde en overpaint för att förklara mig bättre.
http://img.photobucket.com/albums/v192/ ... ntover.jpgSom sagt så är ju bilden under konstruktion men den är alldelles för vit, för många vita ytor.
Vitt betyder ju att det knappt kommer vara någon färg där (du kanske inte ska färglägga den?), och om det är snö så är snön sällan ren vit, snarare grå med lite blått i sig.
Om du kisar med ögonen och kollar på din bild ser du hur allt vitt bara smälter samman, och silhuetten av det vita avslöjar inte direkt vad det är man tittar på.
Jag mörkade ner bilden en del, speciellt vattnet och träden, för att få lite djup i bilden.
Stenarna i förgrunden är det som är närmast "kameran" så därför lämnade jag orörda, men sen blir det gråare längre in i bilden man kommer.
Försök göra det en vana att göra en snabb gråskaleversion av bilden (den du har nu är ju i gråskala, men det är mycket detaljer och är snarare en putsad version av en gråskalebild). Ta en stor pensel, ta en storlek på pensel som känns bra, sen gör du den dubbelt så stor! Bara för att frigöra dig från att göra detaljer, det ska vara svepande penseldrag, allt ska vara "på ett ungefär", så att du får en helhetsbild. I detta stadie kan du leka mycket med komposition, inte bara vart saker är i bilden men också komposition i valörer, det som är närmast "kameran" är lite mer "crisp" och det längre bort tappar detalj och färg.
Jag kan tycka att bilden är för plottrig, alltså för mycket detaljer över hela bilden, ögonen vet inte riktigt vad de ska kocentrera sig på. SOm du ser gjorde jag så att tjärnen skär av förgrunden med mellangrunden lite mer tydligt, just för att få en kontrast mellan förgrund och mellangrund.
Du skulle med fördel kunna göra förgrunden suddig för att läggga mer fokus på mellangrunden.
Sen känner jag inte fjoltrollsvibbar från trollet, ser mer ut som ett litet skogstroll. Va inte rädd för att använda referenser, hjärnan är fantastisk på att hitta på coola idéer osv, men när det kommer till kritan måste man grunda sina alster i verkligheten på något sätt, att hitta och anväda referenser är ett sätt.
Det här får du inte ta fel, jag vill ju bara hjälpa en medkonstnär, men du måste lära dig grunderna bättre!
Form tex, saker och ting ser lätt platta ut.
Vet inte om du har ett skissblock lr om du tränar på grunderna, om du inte har det så skaffa det pronto!
Fixa en kub, en boll, en cylinder och en kon, lås in dig i ett rum med bra belysning och sätt igång att rita av de geometriska figurerna, kom inte ut förän du kan dem utantill, förän du har fina bilder på dem med skuggning och ljus, där man tydligt ser formen, där det blir "3d".
Självklart är jag lite metaforisk, det tar ju mer än en "sittning" att klara av det, så du måste träna ofta.
När du kan de grunderna kommer ritande bli en hel del lättare och du kommer se saker och ting i ett annat ljus

.
Hoppas jag inte tråkat ut dig heh.
Fortsätt kämpa på, du har ett bra öga för komposition, så ta det med dig och lägg ner lite mer tid på grunderna.