Go to footer

Gå direkt till innehåll

Vilket spelföretag gör eller har gjort de bästa rollspelen?

Platsen för seriösa diskussioner, som inte behöver handla om DOD6 eller GD.

Moderatorer: Jeraes, theo, Mekradoni, Nidhögg

Vilket spelföretag gör de bästa rollspelen?

Järnringen
49
54%
NeoGames
15
16%
Rävspel
5
5%
Rävsvans
3
3%
Target Games
13
14%
Regnskugga
6
7%

Antal röster : 91

Inläggav solvebring » 22/5-2008 19:46

Zire skrev:Skymningshem: Andra Imperiet då?

Finns det som tryckt rollspel - alltså har det publicerats som bok?
Det är nämligen mer än jag visste i så fall.
Jag nämnde annars Västmark som den mest kända produkten för att det publicerats som bok, resten trodde jag bara var PDF och dylikt.

Zire skrev:Dessutom så har han ju skrivit Lemuria tillsammans med Blixt, men det var en d20 modul så jag tror inte att den är så spridd.

Jo, men det är egentligen inget "eget"/"färdigt" rollspel i sig utan en modul som du säger. Det var därför jag inte presenterade det. Annars så känner jag gott och väl till det såklart. :blink: Det saknar dock system, och är bara en världsmodul med d20funktion, dock presenteras inte d20 systemet eller något sådant. Det får man köpa löst till, som d20 Modern. Så mjo, visst är det ett rollspel, men ändå inte ett helfärdigt verk, så jag glömde liksom av det. Men du har rätt, tack för påminnelsen.

... För de som blir nyfikna vad tusan vi, jag och Zire, snackar om så går alltså Lemuria att köpa som bok. Det är publicerat på så vis det också, dock behöver du ett d20system att sätta till funktionerna i modulen.
Bild
Användarvisningsbild
solvebring
Notarie

Inläggav Zire » 22/5-2008 20:08

solvebring skrev:
Zire skrev:Skymningshem: Andra Imperiet då?

Finns det som tryckt rollspel - alltså har det publicerats som bok?

Jag hoppas det, annars är det en lucka i min bokhylla. :D
Användarvisningsbild
Zire
Äventyrare

Inläggav Nidhögg » 22/5-2008 21:40

Zire skrev:
solvebring skrev:Det enda tryckta spelet därifrån är Västmark (finns dock andra som förekommer i PDF-format och annat).

Skymningshem: Andra Imperiet då? Dessutom så har han ju skrivit Lemuria tillsammans med Blixt, men det var en d20 modul så jag tror inte att den är så spridd.

Glöm inte PLayelf :lol:
Väven är varpad av människotarmar,
tyngderna nedtill är människohuven,
skaften är spjut, blod drypande,
skälkäppen är järnskodd, skyttlarna pilar,
Låt oss slå med svärd stridsväven.

Forumisternas kodex
Användarvisningsbild
Nidhögg
Årets kunskapssten 2008

Inläggav Tjenare » 23/5-2008 6:58

Jag själv tycker att det är synd att vissa rollspelsföretag trycks ned av andra eftersom de andra just råkar stå i nästa Fenix. Om jag skulle bestämt så skulle jag (förutom rädda världen o sån skit) jämna upp alla företag igen för jag menar vilket företag har någonsin gjort ett dåligt rollspel?
I have the cape - I make the fucking woosh noises
Användarvisningsbild
Tjenare
Äventyrare

Inläggav Gäst. » 23/5-2008 8:27

Tjenare skrev:Jag själv tycker att det är synd att vissa rollspelsföretag trycks ned av andra eftersom de andra just råkar stå i nästa Fenix. Om jag skulle bestämt så skulle jag (förutom rädda världen o sån skit) jämna upp alla företag igen för jag menar vilket företag har någonsin gjort ett dåligt rollspel?

Det där är ett problem du kan göra något åt. :) Det är bara att börja skriva för de spel som du tycker behöver mer exponering. Skicka in arbetsprov till de förlag som du vill skriva för och och håll tummarna. Gillar de det du skriver så finns det inga hinder för att det skall komma med i Fenix. Det är du som bestämmer om det skall ske, frågan är bara hur mycket du vill? :blink:
Gäst.
Äventyrare

Inläggav Jekub » 24/5-2008 15:22

Svårt att säga, är inte jätteinsatt. De spel som jag har haft roligast med är dock ifrån Järnringen.
Användarvisningsbild
Jekub
Äventyrare

Inläggav Marco Behrmann » 25/5-2008 17:23

Tjenare skrev:Trodde faktist att Marco skulle rösta på NeoGames efter allt arbete han gjort där. När jag ändå håller vill jag ställa en fråga till honom: I NeoTech2 i kapitlet om närstrid så är det en bild på två killar som utövar nån sorts kampsport, är det någon bekant till dig eller har ni bara googlat den bilden?

Regnskugga är mitt eget förlag och Noir är så nära mitt eget Magnum Opus jag antagligen kommer så det ligger före mitt tidigare arbete med Eon och andra Neo-spel. Noir är betydligt mer personligt än något annat spel jag har utvecklat.

Bilderna till Neotech 2 kommer från gratisbilder från Corel. Man köpte CD-skivor med bildsamlingar och fick använda bilderna fritt för publicering därefter. Så vitt jag minns så var det bara en bild någonsin som var på "vänner och bekanta" och det var Neotechs v1:s spelledarskärm, där jag och Carl Johan Ström står modeller. =)
-Marco Behrmann
-Författare till Noir, Eon, Neotech, Viking
Noir - Bästa rollspel 2006 enligt Fenix!
Bild www.noir.nu
Användarvisningsbild
Marco Behrmann
Äventyrare

Inläggav Tjenare » 26/5-2008 19:23

Marco Behrmann skrev:Så vitt jag minns så var det bara en bild någonsin som var på "vänner och bekanta" och det var Neotechs v1:s spelledarskärm, där jag och Carl Johan Ström står modeller. =)

:shock:

Om du har en bild kvar på det skulle jag gärna vilja ta en titt :)
Användarvisningsbild
Tjenare
Äventyrare

Inläggav Marco Behrmann » 26/5-2008 19:45

Tjenare skrev:
Marco Behrmann skrev:Så vitt jag minns så var det bara en bild någonsin som var på "vänner och bekanta" och det var Neotechs v1:s spelledarskärm, där jag och Carl Johan Ström står modeller. =)

:shock:

Om du har en bild kvar på det skulle jag gärna vilja ta en titt :)

Sure. =)

Bild

Jag har tyvärr ingen i bättre kvalitet. Men jag är till vänster. Detta togs 1993...
-Marco Behrmann
-Författare till Noir, Eon, Neotech, Viking
Noir - Bästa rollspel 2006 enligt Fenix!
Bild www.noir.nu
Användarvisningsbild
Marco Behrmann
Äventyrare

Inläggav Dimfrost » 29/5-2008 8:45

Tjenare skrev:jag menar vilket företag har någonsin gjort ett dåligt rollspel?

Väldigt, väldigt många.
Användarvisningsbild
Dimfrost
Äventyrare

Inläggav solvebring » 29/5-2008 10:33

Dimfrost skrev:
Tjenare skrev:jag menar vilket företag har någonsin gjort ett dåligt rollspel?

Väldigt, väldigt många.

Som t.ex. Äventyrsspels översättningar... Samtliga är ganska floppartade.
Bild
Användarvisningsbild
solvebring
Notarie

Inläggav Tjenare » 1/6-2008 19:57

Ok, ok. Det finns ett par. Järnringen verkar INTE vara en av dem, hur kommer det sig mån tro?
Användarvisningsbild
Tjenare
Äventyrare

Inläggav GnomviD » 1/6-2008 23:58

Tjenare skrev:Ok, ok. Det finns ett par. Järnringen verkar INTE vara en av dem, hur kommer det sig mån tro?

Jag misstänker att det kan ha att göra med Järnringen började skriva rollspel när det var relativt vanligt att spela engelskspråkiga rollspel i sverige. När äventyrsspel höll på som mest med Altor, etc. var det relativt ovanligt, och därför kunde man släppa halvtaskiga svenska produkter. I och med den ökade konkurrensen från den engelskspråkiga marknaden blev det krav på en högre kvalitet från de svenska tillverkarna.
Att ex. Järnringen/RM har överlevt är för att de släppt spel med en speciell prägel och hög kvalitet, samt att de har jobbat på att förbättra sina spel.
Notera att jag inte har någon som helst basis för det här, förutom att det låter rimligt i mina öron. Så det kan vara fullkomligt falskt.

Nåväl, jag lade min röst på Regnskugga, ett företag som jag spänt inväntar framtiden på. Jag har hittils bara hunnit spela Noir på GothCon -07 och -08, men det har varit helt sjukt bra. Någon dag snart ska jag allt tvinga någon dra ihop ett par äventyr.
Dock så märker jag att du glömt det företag som jag mest troligtvis skulle lägga mig röst på: Wicked World Games (som ligger bakom Noctum). Även om spelet har klara influenser från Kult/CoC så märker man ett sådant sjukt engagemang och kärlek i böckerna att det inte är sant, och nya tilläggsboken, Sodalitas, är riktigt, riktigt bra.
GnomviD
Äventyrare

Inläggav GeolRipper » 2/6-2008 17:27

Neogames lätt.

De har en förmåga att i alla lägen anpassa reglerna efter spelarna. Dessutom är de ambitiösa, tydliga och mindre flummiga än andra rollspelsföretag.
Viranner är som Piñatas, ju hårdare man slår dem desto mer godsaker får man.
Användarvisningsbild
GeolRipper
Äventyrare

Inläggav Tjenare » 9/6-2008 21:19

Jag tror vi kan erkänna Järnringen som klar vinnare, men om jag hade haft med RiotMinds som allternativ hur många här skulle röstat på det då?

(Jag måste tyvärr säga att min röst går fortfarande till Järnringen)
Användarvisningsbild
Tjenare
Äventyrare

FöregåendeNästa

Återgå till Forumindex

Återgå till Allmänt forum